På gamle stier fra Borgen på Nordhue og ned til riksvei 3 og Glomma

> Lesetid: 4 minutter <

Fra toppen av Nordhue på Hedmarksvidda er det mulig å ta seg ned til Glomma, mellom Rena og Elverum.

Turen er litt over 5 kilometer lang. Den går fra 772 moh. på toppen ved TV-masta på Nordhue og ned til 200 moh. ved gårdene Søndre Rustad, Johannesstua og Homen ved Glomma i Østerdalen. Her kan du ta et bad. Så er det samme vei opp igjen, og turen blir cirka 11 kilometer.

Mange stier i området

På toppen av Nordhue ligger det en TV-mast og et par hytter. Det er bilvei helt opp, eller man kan følge en av de mange merkede stiene i området, for eksempel stien som går via Korpreiret canyon.

Nordhue 772 meter over havet er en godt synlig topp om du befinner deg på Hedmarksvidda. Tårnet på toppen gjør den lett gjenkjennelig.

Om du befinner deg nede i Østerdalen ved Glomma sør for Åsta vil du se toppen. Har du kjørt riksvei 3 mellom Elverum og Rena (eller Trondheim) har du sett toppen.

Fint turterreng

Det er mange stier i området, og flere av dem er omtalt av Hamar og Hedemarken turistforening.

De aller fleste turene går innover Hedmarksvidda. Denne går ut, og vi ville finne ut om det var mulig å starte på Nordhue og komme ned til Glomma, for et bad. Eller om det er mulig å stoppe bilen på riksvei 3 og ta dette som en topptur.

(Teksten fortsetter etter bildet)

På vei nedover på det som trolig er Gamle Nordhuevei.

Rutebeskrivelse Nordhue-Glomma

Fra TV-masta på toppen av Nordhue går det flatt bort til speidernes hytte Borgen, og videre bratt nedover langs strømgjerde på grensa mellom Løten og Elverum. Retningen er sør-sørøst, og kjerreveien her er fin.

Etter noen hundre meter; ta til venstre videre på kjerrevei retning nord-øst. Dette er en flott kjerrevei, kanskje en del av gamle Nordhuevei som tar deg bratt nedover den skogkledde fjellsiden.

Etterhvert kommer man inn på en nyere skogsbilvei med grusdekke, så endrer retningen seg til mer direkte øst, og man krysser igjen rett over en skogsbilvei. Hele tiden går det nedover.

Så kommer man inn på en rufsete skogsbilvei, som er opparbeidet eller forbedret i nyere tid, og videre på delvis gresskledd skogsbilvei til man kommer til enden av en grusvei med en tydelig snuplass. Her er det skilt med retning Nordhue og turistforeningens røde «T».

Så er det bare å følge grusveien nedover, etterhvert tar det av en grusvei til venstre, den skal du ikke bry deg om, fortsett nedover til du kommer ned til bommen ved riksvei 3. Gps-spor og kart finner du her.

Parkeringsplass og skilt «Nordhue»

Ved bommen er det merket parkeringsplass, som har rom for et par biler. Det er også et skilt her som melder Nordhue 5 kilometer.

Dette er med andre ord en tur det er meningen man kan gå.

Riksvei 3, sør for Åsta

Her er man ved gården Søndre Rustad ved riksvei 3, en liten mil sør for Åsta. Krysser man riksveien og jernbanen (se opp for tog!) kan man ta seg de siste hundre meterne bort til Glomma.

Så er det samme turen tilbake: Fra Glomma 200 moh. til toppen av Nordhue 772 moh.

Topptur, fottur eller treningstur

Denne turen kan brukes som ren treningstur. Den er tung enten du starter på toppen av Nordhue eller nede ved Glomma. Det er også en fin fottur i et flott skoglandskap, ta med drikke og matpakke.

Du kan starte på toppen av Nordhue. Dit går det bilvei.

Du kan starte ved riksvei 3 og Glomma i Østerdalen, det er en fin stopp om du trenger pause på en lengre biltur.

Fra toppen av Nordhue er det flott utsikt i alle retninger.

Helge Væringsaasen Borgen og Venstre

Helge Væringsaasen (1836-1917) var skogeier i Elverum. I årene 1886-1991 fikk han bygget Borgen på Nordhue.

Bygget ble satt opp som et rekreasjonssted for hans kone og døtre. Det ble bygget slik at husene dannet en borggård, med et tårn i den ene enden, derav navnet.

Klevfos Cellulosefabrikk

Væringsaasen arvet store skogeiendommer i Norge og Finland av sin far. Helge Væringsaasen tjente mye penger på skogsdrift og på videreforedling av tremasse.

Sammen med Søren Sørensen etablerte han Klevfos Cellulosefabrikk A/S. Væringsaasen var aktiv i dannelsen av Venstre.

Bauta av Per Sivle

Væringsaasen var venn med Per Sivle, som han fikk reist en bauta etter ved Borgen på Nordhue.

Borgen ble testamentert til guttelaget Mjølner, som etterhvert ble en del av speiderbevegelsen. Mjølner ble etablert i 1919, da gaven ble gitt. i 2019 er laget 100 år.

(Teksten fortsetter etter bildet)

Vel nede ved Rusta og riksvei 3. Her er det skiltet parkering og sti til Nordhue.

Promenadstier på toppen av Nordhue

Det er nå ryddet og merket et stinett rundt Borgen på toppen av Nordhue.

Stiene er Helge Væringsaasens promenadstier. Dette er gamle stier som Helge Væringsaasen fikk opparbeidet på slutten av 1800-tallet, og som ble benyttet av Væringsaasen og hans gjester.

Stiene er mellom 1,5 til 2 kilometer lange, og traseene er merket med gult. Stiene er ryddet av speidergruppa Mjølner.

Merk: Dette innholdet ble publisert for 5 år siden. Fjell endrer seg lite på den tiden, men åpningstider og bussruter kan gjøre det. Bare for å ha nevnt det.

About Knut Øsmundset

Journalist, fotograf og grafisk designer. Nysgjerrig på naturen og gjerne på villspor: rutene ikke alle går, og turene som ikke gikk som de skulle. Det er gode opplevelser i de små ekspedisjonene. Av og til er et telt i hagen nok.