1 av 2 unge motiveres til turer i skog og mark av sosiale medier, viser nye Ipsos-tall. Nå følger voksne etter.
Stadig flere eldre finner også turinspirasjon på Facebook og Instagram.
– Ingenting er bedre enn om skjermene vi tilbringer så mye tid foran, også kan motivere folk til å komme seg opp av sofaen og ut i naturen, sier Bente Lier i en pressemelding. Hun er generalsekretær i paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv, som har tatt initiativ til Ipsos-undersøkelsen.
52 prosent av de mellom 15 og 24 opplever at sosiale medier inspirerer dem til tur eller friluftsliv. Instagram er den største inspirasjonskilden, men også Facebook, Snapchat og TikTok nevnes av flere.
Godt voksne velger Facebook
Hele 20 prosent av de på 60 år og oppover sier at sosiale medier motiverer dem til tur. Da det samme spørsmålet ble stilt i 2020, var tallet 12 prosent. I denne aldersgruppen er det på Facebook man finner mest turinspirasjon.
Med 92.500 følgere på Instagram, opplever Norsk Friluftsliv stor interesse for video og bilder med tips og inspirasjon til turlivet.
Det kan oppstå egne sosiale medier-trender når noen treffer følgerne med aktivitetene sine.
– Denne vinteren har vi for eksempel sett at mange, også en del kjendiser, har utfordret hverandre til isbading. Samtidig er vi klar over at disse kanalene også kan bidra til negativt sosialt press og press på «fotogene» naturområder, om man ikke kommuniserer bevisst.
I våre kanaler er det faktisk bilder av helt nære ting, slik som en bålkaffe i nærområdet, som er aller mest populært.
Bente Lier, Norsk Friluftsliv