Snakechallenge: Jakten på en kompakt 10 kilometer rundløype i et begrenset område med mange stier

> Lesetid: 3 minutter <

Livet bør inneholde litt galskap. Og en elg i ny og ne.

Rolige steg, jevn pust. Frostrøyken fester seg. Rimet sitter i øyenbryn og skjeggstubber. Det knitrer i knuste iskrystaller. Klokkens gps viser 9,2 kilometer. Et blikk på det provisoriske kartet. Rett frem i neste stikryss. Så mål. Kan det holde? Er det 800 meter tilbake til utgangspunktet?

Det startet ikke slik. Med gps og rekkeviddeangst. Jakten på en kompakt rundløype i et lite område med mange stier dukket opp senere.

Først var det bare stiløp. Vanlig stiløp, kanskje en tur med kamera. Eller bare en tur. Sånn av og til. Som et godt pusterom for å hente skogens energi. Sånt som normale mennesker driver med.

Jeg er litt usikker på hvor det gikk galt.

Jeg fortsatte å følge stier.

Så raknet det.

Min venn, elgen

Der inne i skogen var det mange slike. Stier litt utenfor stiene jeg alltid fulgte.

Midt på vinteren. Når andre gikk på ski. I mørket. I krevende kulde.

Når andre satt hjemme i varmen var jeg ute.

På et tidspunkt møtte jeg stadig en elg. På en av disse stiene litt utenfor stiene jeg alltid fulgte. Vi ble skremt, begge to, første gang. Etterhvert gikk det bedre, men vi ble enige der i skogen. Elgen var fus. Jeg strøk stien av lista. Og fortsatte med mitt. Jeg liker å tenke at det ble satt pris på. Av elgen.

Det hindret ikke prosjektet.

Det var nok stier litt utenfor stiene jeg alltid fulgte.

Klokken viser 9,89 kilometer. Etter mer enn én time på kryss og tvers. Den stopper der, på 9,89. Det er ikke godt nok. Jeg har gjennomført ruten kontrollert, perfekt. Fulgt planen. Jeg har ikke krysset eget spor. Men det mangler 110 meter. Spørsmålet er bare hvor de er. Eller hvor de ble av. De var der etter siste justering, i teorien. Hjemme. Før jeg begynte å løpe.

110 meter av 10.000 er forsvinnende lite. Som en fotballbane. Men det er mye når du er tom for gode stier i et begrenset område.

Snakechallenge: Plutselig med regler

Pandemiprosjektet snakechallenge: Jakten på en kompakt 10 kilometer rundløype i et begrenset område med mange stier. Inspirert av arkadeklassikeren Snake: hold deg innenfor rammen, eller boksen, unngå å krysse eget spor. Ikke bruk samme sti mer enn én gang. Løper du feil er det slutt.

Game over.

Nullstill klokke. Nytt forsøk neste dag.

Det var ikke regler i starten.

De bare dukket opp der inne i skogen. Og man lytter. Til skogen.

Om det gikk bra under pandemien? Ja… hvorfor spør du?

Eventyret i skogen

Dette er stiene jeg alltid har løpt i skogen jeg alltid har brukt. Har jeg lite tid og vil ut, er det dit jeg drar.

Midt i pandemien ble dette et tilgjengelig prosjekt. Drømmeskogen.

Det er her vi lager bål i snøen, spiser blåbær av buskene eller sender barkebåter ned bekken.

Skogen. Marka. Eventyrskogen. Trollskogen. Kall det hva du vil. De fleste har en slik. Et grønt wifi-fritt drømmerom.

Rådyr er vanedyr. Elgen er en fri sjel.

I denne skogen er det mange stier. Disse stiene er om sommeren brukt av mennesker. Om vinteren er det dyrene som tråkker spor.

Rådyr er vanedyr, de holder stien åpen (takk). Verre er det med elgen, min venn elgen er en fri sjel som stadig går ut av stien (snakechallenge game over). La elgen holde på. Følg ikke etter.

Det var aldri noen plan, men plutselig ble vinterturene på kryss og tvers i skogen et prosjekt.

Målet om 10 kilometer, nøyaktig 10.

Runden er tegnet, løpt og justert. Så løpt på nytt, og på nytt igjen. I bitende vinterkulde. I snøfall og sol. I lyset fra en hodelykt io stummende mørke. Svingene er krappe, stikryssene tallrike. Ikke én gang krysser jeg mitt eget spor.

Klokka viser 10,02 kilometer

Jeg sender en tanke til min venn, Elgen.

Det er over nå.

Nå venter et nytt prosjekt, noe dukker sikkert opp.

Livet bør inneholde litt galskap. Og en elg i ny og ne.

Livet blir bedre med en elg.

Spor etter min venn, elgen.

Epilog: Snakechallenge. På tide å lage en app.

[Epilog er et stykke tekst helt til slutt i en hvilken som helst type tekst, vanligvis for å danne en avslutning]

Dette er Snake: Snake er et videospill hvor man skal styre en slange horisontalt og vertikalt innenfor et avgrenset område på jakt etter mat. Maten den spiser fører til at slangen vokser. Dette gir flere poeng. Utfordringen er å unngå kollisjon med sin egen hale og eventuelle vegger eller hindringer (kilde: wikipedia).

GoHappyApp

Kobler du dette med GPS-sporet fra treningsklokke eller mobiltelefon får du en snake-utfordring i sanntid. For by og land.

Legg gjerne inn grenser og send utfordringen til en venn.

Strø stien med poengrike kontrollpunkter. Gi den et fengende navn. SnakechallengeGo! Live!Snakechallenge. SnakechallengeSaga. GoHappyApp.

På tide å lage en app.

GoHappyApp: The Legend of Snakechallenge: [chapter one] Simulator

About Knut Øsmundset

Journalist, fotograf og grafisk designer. Nysgjerrig på naturen og gjerne på villspor: rutene ikke alle går, og turene som ikke gikk som de skulle. Det er gode opplevelser i de små ekspedisjonene. Av og til er et telt i hagen nok.
View all posts by Knut Øsmundset →

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *