Tips til sunne og mettende matpakker

> Lesetid: 2 minutter <

Det viktigste med en matpakke er at den blir spist. Opplysningskontoret for meieriprodukter har noen enkle tips til bedre matpakker.

Tipsene kommer midt i høstferien, og er rettet mot skolestart. Tipsene fungerer like godt om du skal smøre matpakke til fjellturen.

Nok mat i matboksen

En undersøkelse i regi av opplysningskontorene i landbruket før sommerferien viste at de fleste matpakker fortsatt lages av mor og tar opptil ti minutter å lage, melder opplysningskontoret i en pressemelding.

Undersøkelsen viser at matpakkesmørerne er mest opptatt av smak og sunnhet og at det skal være nok mat i matboksen. De er mindre opptatt av at matpakken skal være innbydende, delikat eller «fancy».

Undersøkelsen viste også at 39 prosent følte på altfor mye press og mas rundt det å lage spennende matpakker.

Her finner du noen praktiske tips til sunne og mettende matpakker:

Praktiske tips

  • Du trenger ikke lage noe festmåltid, vanlig matpakke med brødskiver og litt frukt er helt perfekt.
  • Planlegg matpakkene og gjør det enkelt ved å ha et lite av lager bakverk i fryseren. Grove pizzasnurrer, grove muffins med cottage cheese, grove rundstykker eller annet.
  • Har du litt ekstra tid kan du lage litt «ferskvare», for eksempel grove vafler, grove pannekaker, wraps eller omelettmuffins.
  • Lag restemat-matpakker. Bidrar til å redusere matsvinnet.
  • Når du har dårlig tid: Velg favorittpålegget og varier tilbehøret. Legg på litt purre, rødbeter, agurk eller annet så blir det litt variasjon i smakene.
  • Frossen yoghurt kan fungere som et kjøleelement for resten av matpakken. Legg yoghurt i fryseren kvelden i forveien, putt den i en liten pose eller legg litt papir rundt for å fjerne den lille kondensen som dannes når den tiner. Slik holder du både yoghurten og annen niste kald.

Slik blir matpakken sunn

  • Velg grovt brød og fullkornsprodukter. Disse inneholder godt med fiber som bidrar til å holde blodsukkernivået mest mulig stabilt, noe som er bra for både konsentrasjon og læring.
  • Yoghurt er ypperlig lunsjmat, og utvalget av yoghurt uten eller med lite tilsatt sukker har aldri vært større enn det er i dag.
  • Bruk varierte påleggssorter: Mager ost, magert kjøttpålegg, egg og fiskepålegg. Dette er gode proteinkilder som hjelper til med å holde metthetsfølelsen lenger.
  • Legg ved oppskåret frukt og grønt, og bruk rikelig med bær, frukt og grønnsaker i matpakken.
  • Litt usaltede nøtter og avokado er smart. De inneholder det sunne, umettede fettet, samt flere vitaminer og mineraler.
  • Husk sunn drikke!

39 prosent følte på altfor mye press og mas rundt det å lage spennende matpakker.

About Team Villspor

Editorial Team / redaksjon Magasinet Villspor
View all posts by Team Villspor →

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *