Påsken er høysesong for ulovlig ferdsel på jernbanen. – Vi har sett folk med pulk og små barn på ski som går rundt på jernbanen. Det er både farlig og ulovlig.
Det sier Pål Buset, prosjektleder og ansvarlig for Bane NORs holdningsskapende arbeid.
- Mellom Ustaoset og Haugastøl kommer en skiløper så vidt i sikkerhet, men pulken blir tatt av toget. Heldigvis er det ingen personer i pulken.
- Det er en snøscooter og folk tett på sporet på begge sider. Dette skjer mellom Lønsdal og Rognan. Fører er usikker på situasjonen og nødbremser.
Dette er to av flere nestenulykker Bane Nor har registrert.
– Det mest skremmende er når skiløpere tar i bruk jernbanesporet som skiløype. Det kan være tungt å gå i dyp løssnø, men i sporet er det farlig. Toget kommer fort og stille, kan ikke svinge unna og bruker mer enn én kilometer på å stoppe, advarer Buset i en pressemelding.
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen, oppfordrer Bane Nor.
«Her har vi alltid gått»
For et par vintre siden måtte Nordlandsbanen ta en ekstra stopp på Saltfjellet. En dame med stor sekk insisterte på at jernbanen var veien til hytta: «Her har vi alltid gått».
Skal du krysse, er det kun trygt og lovlig der det finnes planovergang, eller vei over eller under jernbanen.
Pål Buset, ansvarlig for Bane NORs holdningsskapende arbeid
På Finse vasser ekspedisjonskledde skiløpere, med og uten pulk i jernbanesporet, til tross for at de kan krysse både trygt og lovlig på planovergangen i enden av stasjonsområdet.
Så langt i skisesongen er det rapportert inn 28 tilfeller av ulovlig ferdsel på Bergensbanen over Hardangervidda, og det er før selve høysesongen – påskeferien.
– Vi får inn meldinger om skiløpere, folk med truger på beina, pulker og akebrett. De fleste meldingene kommer fra lokførere på Bergensbanen, sier Buset.
Til sammenlikning var det 43 registrerte hendelser under hele vinterhalvåret 2022–2023.
Husk: Godstog og arbeidstog står ikke i tabellen
Selv om du kjenner rutetabellen inn og ut, kan du aldri stole helt på at du vet når neste tog kommer.
– Godstog og arbeidstog står ikke i tabellen. På vinteren går det også egne arbeidsmaskiner som driver snørydding. Det er viktig å ha dette i mente, sier Buset, som nå lanserer den tiende fjellvettregel:
– Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. De sporene hører ikke sammen.
Hendelser meldt inn av lokførere:
- Hjerkinn – Kongsvoll: Skiløper farlig nær passerende tog.
- Hjerkinn: Fører melder om to skiløpere som forsøker å krysse sporet inne på Hjerkinn stasjon bak toget. Fører får stoppet dem.
- Lønsdal: Ferske skispor i togspor. Tafikkstyrer underretter neste tog på stasjonen.
- Lønsdal – Rognan: Fører melder om snøscooter på høyre side av sporet og folk på venstre side. Alle nær sporet. Fører er usikker på hva som skjer og foretar nødbrems.
- Bolna – Lønsdal: Fire skiløpere krysset sporet mellom Bolna og Lønsdal da tog 472 kom kjørende.
- Lønsdal: Dame på ski med pulk nær sporet cirka 13 km sør for Lønsdal.
- Bolna – Lønsdal: Tog 472 meldte fra om 2 personer med ski og pulk som gikk over sporet rett før toget.
- Myrdal: Tre personer krysset sporet på Myrdal med ski og mye bagasje. Personene hisset seg opp når de fikk tilsnakk. Truende situasjon.
- Ustaoset og Haugastøl: Skiløper med pulk krysser sporet, mellom Ustaoset og Haugastøl. Skiløperen klarer så vidt å komme seg i sikkerhet, men pulken blir tatt av toget. Pulken inneholder heldigvis bare proviant.
Fjellvettreglene
Fjellvettreglene, som først ble kalt «Fjellreglene», ble innført etter en rekke ulykker og dødsfall i påsken 1950. Etter nok en ulykkespåske i 1967, lanserte Den Norske Turistforening og Røde Kors kampanjen «Velkommen til fjells, men ta ansvaret selv».
Fjellvettreglene har siden den gang blitt en del av den norske fjellkulturen:
- Planlegg turen og meld fra hvor du går.
- Tilpass turen etter evne og forhold.
- Ta hensyn til vær- og skredvarsel.
- Vær forberedt på uvær og kulde, selv på korte turer.
- Ta med nødvendig utstyr for å kunne hjelpe deg selv og andre.
- Ta trygge veivalg. Gjenkjenn skredfarlig terreng og usikker is.
- Bruk kart og kompass. Vit alltid hvor du er.
- Vend i tide, det er ingen skam å snu.
- Spar på kreftene og søk ly om nødvendig.