Appen «Hjelp 113» har nær 1,87 millioner nedlastninger. – Appen korter ned responstid, mener krisepsykolog.
Stiftelsen Norsk Luftambulanse står bak gratisappen «Hjelp 113». Appen brukes til å automatisk dele din posisjon med nødsentralene når du ringer 113 via appen. Nøyaktige koordinater gjør at ambulanse og legehelikopter finner deg lettere, noe som kan spare viktig tid. I tillegg kan operatøren se video via appen i telefonen.
Via appen kommer du i kontakt med samme fagpersonell som når du ringer 113. Over 1,87 millioner nordmenn lastet ned appen.
– I krisesituasjoner vil vi nesten alltid følge anvisninger fra de vi anser som ledere, og med appen «Hjelp 113» får du tidlig kontakt med noen som vet mer enn deg selv, sier psykolog Atle Dyregrov i en pressemelding fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse.
Dyregrov er en av grunnleggerne av Senter for Krisepsykologi, og har jobbet med oppfølging av plutselige dødsfall som hjertedødsfall, selvmord og ulykker i nesten 40 år.
– Jeg følger opp mange pårørende, og har sett hvor virkningsfullt og beroligende det er å få gode anvisninger om hva en skal gjøre i krisesituasjoner. Den rolige framtoningen som hjelpeapparatet møter deg med skaper trygghet i situasjonen, sier han.
Senker terskelen for å hjelpe til
Ifølge en spørreundersøkelse Norstat har gjort på vegne av Stiftelsen Norsk Luftambulanse, ringer 1 av 3 nordmenn 113 for sent.
De spurte oppgir at de vil sjekke puls eller legge personen i sideleie før de ringer nødnummeret.
– Når man havner i akutte situasjoner glemmer mange hvilke nummer de skal ringe, da har de det tilgjengelig direkte i appen. Nå har vi i tillegg lagt inn det nasjonale legevaktsnummeret i appen for mindre akutte hendelser, sier Jørgen Hauge Skogmo.
Han er prosjektleder for sanntidsteknologi i Norsk Luftambulanse Teknologi, og har tidligere jobbet som luftambulansekoordinator ved AMK Oslo.
I tillegg til å dele din posisjon med nødetatene, har du nå også mulighet til å benytte deg av videosamtale når du ringer. Slik kan legevakten eller 113-sentralen få bedre overblikk over situasjonen og bistå med livsviktig hjelp ved at de kan se hva som skjer på stedet.
– Hvis operatøren har behov for å benytte video for å styrke sin beslutning og veiledning så vil de via appen ha mulighet til å gjennomføre video med sentralen selv om man har litt dårligere dekningsforhold der man ringer fra, forteller Hauge Skogmo, som har vært en pådriver for å få en videoløsning implementert i appen.
Årsaken er at operatøren kan skalere ned og dermed senke oppløsningen på videooverføringen når appen brukes. Følgelig kan videooverføring opprettholdes også med dårlig dekning. Så langt har de ulike legevakt- og AMK-sentralene som bruker tjenesten brukt video for å se hva som skjer nær 25.000 ganger.