I den nye ullguiden vil merkevarer enten få grønt, gult eller rødt lys. Det skal gjøre det enklere å velge dyrevennlig ull.
Så langt har bare noen titalls merkevarer fått grønt lys i ullguiden fra Dyrevernalliansen. Et av dem er norske Lanullva, fra Møre og Romsdal.
– Det betyr veldig mye for selskapet og meg som eier, sier daglig leder i Lanullva, Gunn Anne Vinje Lyngstad i en pressemelding.
– Kundene våre skal være trygge på sitt valg. Derfor kan de igjennom blochchain-tekonlogien, følge hele reisen, fra ull til ferdig produkt, sier Lyngstad.
For at en merkevare skal få grønt lys i Dyrevernalliansens ullguide, kreves det at merket benytter en merkeordning til 100% av ullen sin.
I den nye ullguiden kan et firma være merket rødt om Dyrevernalliansen ikke har lykkes å få skriftlig bekreftelse fra produsenten. Gul merking kan bety manglende sporing gjennom leverandørkjeden eller at firmaet ikke stiller krav til underleverandører. Guiden inneholder også en oversikt over pels.