10 tips til en lettere tursekk

[ Lesetid: 7 minutter ]

En lettere tursekk kan gi deg bedre rekkevidde og en mer behagelig tur – og kanskje muligheten til å ta med noe ufornuftig.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

En tung sekk kan slite på kroppen, gnage på skuldre og hofter – og øke sjansene for overtråkk eller annen skade. Og rekkevidden reduseres. En lettere sekk gir kan gi mer overskudd, kanskje lengre dagsetapper, eller krefter til en morsom avstikker underveis.

Sjekk vekta

En god start er å få oversikt over det utstyret du allerede har. Finn fram kjøkkenvekta – og lag en liste. Når noe utstyr er utslitt, eller går i arv videre, kan du bevisst handle med funksjon og vekt i tankene; nytt eller brukt. Men husk: Det hjelper ikke å ha lett utstyr om det går i stykker i de første vindkastene i fjellet.

DNT anbefaler 7-12 kilo i sekken om du går fra hytte til hytte i sommerfjellet, for å ha et tall å gå etter. Det blir gjerne mer om du skal ha med telt og sovepose i tillegg.

Lettpakking for entusiaster

Lettpakking for entusiaster er en egen idrettsgren, bestående av selverklærte gramjegere. De legger gjerne igjen komforten hjemme – og knekker tannbørsten i to for å spare et par gram. Dette er ingen brukerveiledning til slik ekstrem vektreduksjon, selv om tankesettet i mange tilfeller kan være det samme: Vurder ditt behov nøye, og finn ut hva som er din komfort-vekt.

Av de store tingene er det gjerne sekken, teltet, soveposen og liggeunderlaget som gir mest vekt – og dermed mulighet for rask vektbesparelse.

Når du reduserer vekten er det viktig å huske på komfort, og ikke minst sikkerhet.

(Saken fortsetter etter bildet)

TIPS 1: Noen ganger får man plutselig ekstra vekt i sekken.

1. Sekk

De tyngste ekspedisjonssekkene eller vandresekkene kan veie opp mot 4 kilo – og mer. Det er i de fleste tilfeller helt unødvendig (spesielt hvis du reduserer volum og vekt på det du skal ha i sekken). En god sekk rundt 50 liter bør kunne gjøre nytten, og den kan veie godt under 2 kilo. Da kan det hende du må ofre ekstra lommer og andre tilleggsfunksjoner, men ikke nødvendigvis. Prøv gjerne i sekken, så du vet at den passer deg. Og pass på at du ikke ofrer funksjonalitet du setter pris på.

  • Besparelse: 1-2 kilo.

 

2. Sovepose

Her er det en god del å spare, en kunstfiberpose med komforttemperatur rundt 0 grader kan komme opp i et par kilo, mens en vinterpose fort veier 3-4 kilo. En dunpose for 0-føre med samme komforttemperatur kan komme ned i 5-600 gram. Ulempen er prisen: En dunpose koster en del mer, og blir de fuktige er de håpløse sammenliknet med en fuktig fiberpose. Men på volum og vekt er de uslåelige.

Besparelse: 1-2 kilo.

3. Liggeunderlag

De råeste luftfylte underlagene med dun tikker inn på rundt 1-1,5 kilo. Enklere varianter kommer ned mot halvkiloen. Så er spørsmålet om du vil bære lett eller sove godt – eller om du finner en fungerende mellomting?

De dunfylte underlagene sikrer at du ligger godt, og at kulden fra bakken ikke trekker igjennom underlaget. Det gir fantastisk søvn, og søvn er nøkkelen til det meste (enten du er på tur eller hjemme).

Noen sover godt uansett, og kan trygt satse på enklere matter: Klassikeren Mammut Bamse Extreme (650 gram) eller Exped Airmat (520 gram)

  • Besparelse: 0,5-1 kg.

4. Telt

Dette er en post som raskt legger til mye vekt. Et vanlig 3-sesongs fjelltelt veier gjerne 3-4 kilo, de letteste teltene ned i 1 kilo. Går turen i lavlandet kan kanskje en presenning eller tarp gjøre nytten, disse kan du få helt ned i halvkiloen, men da kommer gjerne barduner i tillegg.

  • Besparelse 1-3 kilo.

(Saken fortsetter etter bildet)

TIPS 4: Det er stor forskjell på telt. Dette veier cirka 2 kg., til 2 personer.

 

5. Klær

Ta med det du trenger. Velg de lette plaggene som gjør jobben. Fleece er fantastisk lett, tørker raskt og kan erstatte en tyngre ullgenser. Skallplagg kan erstatte en bomullsanorakk og regntøy. Hvor mange sokkeskift trenger du egentlig?

Ikke ta med en ekstra genser eller et par sko for syns skyld. Det gir unødvendig vekt i sekken. Sørg samtidig for at du har det som kreves for turen.

  • Besparelse: 1-3 kilo.

6. Matlaging

Kokeapparat/brenner – en multifuel med vindskjerm og bensin som drivstoff klokker raskt inn på 1,2-1,5 kilo. Velger du et enklere toppmontert gassbluss (100 gram) og en 220 g. gassboks (som veier 370 gram!) har du spart en kilo. Ser du på kjeleutvalget i tillegg, og reduserer antall, eller bytter i de letteste variantene er det enda mer å hente.

Er du på tur under tregrensa i den riktige halvdelen av året, lager du et bål – og klarer deg med kun én kjele.

  • Besparelse: 0,5-2 kg.

7. Kniv, øks, sag, multiverktøy

Skal du på skogstur kan det være fornuftig å ha med både en kniv og kanskje en øks eller sag – eller begge deler om planen er å bygge gapahuk og finne ved til bål.

Skal du på tur i fjellet trenger du ikke nødvendigvis alle variantene av kniv, øks og sag. Og trenger du bare en av dem, kan det fortsatt være nyttig å velge den letteste som får jobben gjort.

  • Besparelse: 0,5-1 kg.

8. Drikke

Mange bærer med seg mye drikke, både 2 og 3 liter (=kilo). Det er ikke alltid nødvendig. Studer kartene på forhånd og sjekk med turisthyttene om vannet holder drikkekvalitet. Om det gjør det, kan du nøye deg med mindre drikke og etterfylle underveis.

Er du ute etter de siste grammene er det verdt å merke seg at en saftflaske eller brusflaske fra butikken ofte veier mindre enn de drikkeflaskene du kjøper i sportsbutikken.

  • Besparelse: 0,5-2 kilo.

(Saken fortsetter etter bildet)

TIPS 8: Drikke kan du finne underveis. Ikke bær med deg for mye.

9. Teknisk utstyr

Dette er batterier, batteribank, ladere, solcelle, ledninger, headsett, GPS, lommelykt, hodelykt og annet man kan komme til å trenge på tur. Det er kamera og objektiver, kanskje nettbrett til redigering eller som lesestoff.

Det er fort gjort å legge med for mye.

Vurder hva du trenger, og hva som er helt nødvendige for turen. Det kan hende en liten hodelykt gjør jobben bra nok på de små turene, legg igjen den store hjemme og spar noen hundre gram. Ikke ta med ti ekstra batterier om du er ute et døgn og bare trenger to i backup, eller kan lade underveis på hyttene.

  • Besparelse: 0,5-2 kilo.

10. Mat

Skal du klare deg helt selv, eller etterfylle på hyttene eller i butikker underveis? Uansett: Tørrmat er lett, fersk mat er tungt. Energirik drikke får du i pulverform.

Finn en løsning som passer deg; med smakfull og næringsrik mat, som både gir deg kreftene du trenger – og gir deg smakene som løfter humøret underveis. Er du glad i kaffe tar du med det, selv om te med sukker gir mer energi. Det hjelper lite med tørre havregryn om været slår om og hverken bålet eller brenneren virker.

LES OGSÅ: TIPS TIL SMART MAT PÅ TUR

Ta med noe godt, noe som er holdbart – og som du liker, noe som kan løfte humøret om det går tungt; en bit god spekepølse, smaksrike tørkede frukter, en ekstra god sjokolade eller noen dråper godt drikke til de sure kveldene.

  • Besparelse: 0,5-2 kilo.

 

Dette gir teoretisk en besparelse på 7 kilo – om du gjennomfører alle punktene. Eller skal vi være nøkterne, runde ned og si 5 kg. Det er tilsvarende 5 liter melk, eller 10 halvlitere brus. Det merkes godt når man er på tur.

(Saken fortsetter etter bildet)

SIKKERHET: Ikke legg igjen viktig utstyr når du skal spare vekt.

Alle de unødvendige tingene

Alt det du legger med for syns skyld, for sikkerhets skyld eller på innskytelse; legg det igjen hjemme. 100 gram mange nok ganger blir fort en kilo. Eller to. Eksempel: En ekstra kjele, en gassboks til, bare litt mer sjokolade, en ekstra halvliter brus, enda en pakke med plaster, et par batterier til eller nok en ulltrøye. For eksempel.

Alle de nødvendige tingene

Førstehjelpsutstyr, kart og kompass og nødvendig utstyr for varigheten og omfanget av turen skal med i sekken. Ikke reduser vekt på det livsviktige utstyret.

TOPPTIPS: Gå på tur med andre, da kan vekten av en del utstyr fordeles. Dere trenger som regel ikke flere telt og kokeapparater eller kjeler. Videre: GPS, kniv, multiverktøy, førstehjelp og en rekke annet utstyr kan man dele på.

Trivsel på tur

Finn en vekt du trives med, det er mange gramjegere der ute som går med ekstremt lette sekker og ekstremt liten sikkerhetsmargin. Det krever øvelse. Finn din komfortvekt, Vær nøye på hva du trenger, legg alt utover gulvet før en tur – og vær kritisk til hva som må med, og hva som kan ligge igjen.

Ta med ting som kan ha flere funksjoner. Lokket på kjelesettet kan for eksempel doble som tallerken og stekepanne. Trenger du både kniv og multiverktøy, eller holder det med den ene?

Det du kan, men ikke vil legge igjen

Alle har noe de uansett ikke vil legge igjen. For min del er det et godt kamera, kanskje et ekstra objektiv, og nødvendig strøm, muligens et stativ og et vanntett actionkamera. Det kan også være nettbrett blir med til sikkerhetslagring og bilderedigering. Når jeg reduserer vekt på alt annet, er det enklere å ta med det jeg vil av dette. Og det er her hele poenget ligger: Reduserer du vekten på det du har i sekken, kan du ta med mer av det du ønsker – enten det er kvaliteten i fotoutstyret, komforten i det største liggeunderlaget, eller to liter brus og en pose smågodt. Eller du kan gå lettere eller lengre.

God tur!

Reduser vekten på sekken – og få en bedre tur.

 

FUNFACT: Forskning på sko

Gode og solide sko er helt nødvendig for sikkerheten og komforten på turen, samtidig er mye vekt på beina noe som drar krefter. Men med en generelt lettere sekk og mindre belastning, kan fottøyet kanskje også vurderes. Forskere fra University of Colorado har undersøkt gevinsten for løpere, og funnet ut følgende: Bytter du et par tunge joggesko på 700 gram per par, til et par lettere på 400 gram per par, betyr det en tidsmessig besparelse på opptil 30-40 sekunder på 5 km. avhengig av hvor raskt du løper distansen.

Noe av dette er overførbart til fjellturen; det er tid å hente med lettere sekk – og selvfølgelig lettere sko.

Tyngre fjellstøvler med høye skaft kan veie så mye som 1 kilo per sko, det betyr to kilo på beina (=ankelvekter). Lettere varianter kommer ned i 5-600 gram per sko, eller drøyt en kilo totalt.

Husk: Det er stor forskjell på en lettere skogstur og en krevende, bratt fjelltur.

About Knut Øsmundset

Pappa til tre, gift med Anne Marit, journalist, fotograf og grafisk designer, som gjerne tar små ekspedisjoner og store eventyr, nysgjerrig på naturen og gjerne på villspor.
View all posts by Knut Øsmundset →

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *