Toppturjakt, bombefly og enkel turmat. Dette er de mest leste sakene i koronaåret 2020.

> Lesetid: 5 minutter <

Da myndighetene lettet på koronatiltakene gikk trafikken opp. Biltrafikken. Flytrafikken. Og nettrafikken. Dette er Magasinet Villspors mest leste reportasjer i 2020.

2020 var preget av pandemien. Myndighetene tok grep. Regjeringen innførte de strengeste tiltakene i fredstid i Norge.

12. mars ble landet ble stengt ned. Koronaviruset skulle møte motstand.

I dag kommer den norske regjeringen med de sterkeste og mest inngripende tiltakene vi har hatt i Norge i fredstid. Det er helt nødvendig, sier statsminister Erna Solberg.

Statsminister Erna Solberg (H), 12. mars 2020

Trening og aktiviteter ble forbudt, restauranter og butikker stengt og unødvendige reiser til utlandet ga pålagt karanteneopphold. I perioder var vi bare hjemme. Vi holdt oss i egen kommune. Vi jobbet hjemmefra.

Så kom sommeren med lettelser, muligheter og håp.

Registrert trafikk på Magasinet Villkspor sommeren 2020, med en tydelig økning i juli.

Det ble sol. Trafikken økte. Biltrafikken og nettrafikken. Etter uker med hjemmeskole og inngripende tiltak åpnet sommeren i Norge. Plutselig skulle «alle» på ferie i eget land. På byferie, på biltur eller ut i norsk natur. På langtur eller lokale eventyr.

Og skal man oppleve noe, søker man informasjon. Dette er Magasinet Villspors mest leste saker i 2020:

1. Til Maridalsalpene. Hesteveien, Venice Beach og et bombefly.

Flvyraket i Nordmarka: Her ligger restene av et tysk bombefly, på stedet det styrtet med tre personer om bord i 1942. Alle tre døde.
Flvyraket i Nordmarka: Her ligger restene av et tysk bombefly, på stedet det styrtet med tre personer om bord i 1942. Alle tre døde.

SAKEN: Jakten på vraket av det tyske bombeflyet som styrtet i Maridalsalpene

Mest lest på Magasinet Villspor i 2020 er saken om det tyske bombeflyet som i krigsårene gikk ned i Maridalsalpene utenfor Oslo. Fortsatt ligger det vrakrester på stedet. Dette er en liten tur og en stor opplevelse. Til ettertanke om tøffe år.

Tre personer døde da flyet traff fjellveggen, gikk i oppløsning og tok fyr. Fortsatt ligger det vrakdeler i Maridalen utenfor Oslo, opp mot toppen av Hansakollen hvor flyet gikk ned i 1942. Vrakrestene ligger 3 kilometer fra nærmeste togstasjon.

I saken ligger gps-spor og veibeskrivelse til flyvraket, som ligger i Mellomkollen naturreservat. Det er tips til et villspor langs den gamle hesteveien ved Hansakollen og en stopp ved Venice Beach.

2. Landsbyen med stavkirke, bakeri, zipline og topper over 2000 meter

Tydelig sti videre.
Samlemani: Lom er fint, med eget bakeri, landsbystatus og topper over 2000 meter rett i nærheten. Ikke alle toppene er like spennende.

SAKEN: Lang topptur: På jakt etter det høyeste punktet på Lomseggje

En sak om samlemani, om jakten på 2000-meterstopper, ligger på andreplass. En sak fra Lom. Om Storivilen, en topp som ikke vinner Instagram eller fronter reiselivskampanjer. Toppen byr ikke på så mye, du får ikke en gjenkjennelig profil eller en spektakulær ankomst. Det er en haug stein i en haug av stein. Pyntet med mose.

Utgangspunktet Lom ligger 400 meter over havet. Det er et stykke fra Lom og opp på Storivilen i fjellmassivet Lomseggje (eller Lomseggi): Det høyeste punktet er på 2068 meter over havet.

Det frister ikke alltid å jakte på 2000-meterne. Men må man, så må man.

Dette er historien om en samler. Om en lang tur en varm sommerdag. Og en kald cola. Eller som det heter i reportasjen:

Fra toppen av Veslivilen er det cirka en time igjen i steinur til toppen. Ikke spesielt bratt, men ganske kjedelig.

3. Dramatiske Knutshøe: Besseggens ville lillebror

Knutshøe er en perle ved Gjende, en tur som kan måle seg med Besseggen. Uten folk, uten kø.

SAKEN: Unngå kø: Luftige Knutshøe, Besseggens ville lillebror

På tredjeplass ligger Knutshøe: Dette er turen for deg som drømmer om Besseggen, men misliker trengsel, turister og trafikk. Turen anbefales ikke i dårlig vær. Den er ikke merket, og har allerede krevd liv. Knutshøe er luftig, det er bratt enkelte steder og fare for å «gå seg fast» om man ikke følger ryggen.

Flere mener det kan ha vært Knutshøe Henrik Ibsen hadde i tankene da han beskrev bukkerittet til Peer Gynt.

Knutshøe kan gjennomføres tur-retur eller som rundtur med frodige Leirungsdalen på returen. Fra toppen, som er på 1517 meter over havet, har man i en retning utsikt ned på Gjende, over til Besseggen og Besshøe. I andre retningen ligger Gjendealpene med sine 2000-metertopper.

Snart ser vi det neste luftige punktet midt imot: Det er lett klyving, men luftig nok. Har man høydeskrekk er det her man kjenner det. Dette partiet er minst like luftig som Besseggen, og det krever at man er tilstede i det man gjør.

4. Ringebufjellet: søket etter JU-52s tapte haleparti

Junkers JU 52 ved Øverlihøgda på Ringebufjellet. Uten halepartiet, hvor ble det av? I årene etter krigen forsvant flyets haleparti.

SAKEN: På tur i vennlige fjell: Inn til flyvraket – og videre til det «tapte» halepartiet

SAKEN: «Det verserer mange historier om denne JU 52-en, og de fleste spriker nokså mye»

Det ligger et flyvrak på Øverlihøgda på Ringebufjellet. På størrelse med en buss. Der har det ligget siden nødlandingen i 1942. To personer omkom. Fem overlevde.

Bilder fra krasjstedet viser flyet inntakt. Senere er halepartiet blitt borte.

Flere kilder forteller forskjellige historier, men de fleste mener halepartiet eksisterer. Hva skjedde egentlig? To saker publisert, begge inne på topp-ti. Samlet i ett punkt her.

5. Denne toppen er ikke så høy den utgir seg for å være. Den er høyere.

Lykkens Grube: På vei opp til toppens høyeste punkt kan man gå innom Lykkens Grube, på eget ansvar.

SAKEN: Hvert år går tusenvis opp på tåkeberget, men ikke mange har vært på toppen

Topptur: Mange går helt opp. Noen klatrer opp i det 16 meter høye tårnet, som ble satt opp i 1938. Det er et populært turmål. Mange har vært på «tåkeberget» 663 meter over havet. Men ikke mange har vært på toppen.

Fjellet er nemlig ikke 663 meter over havet. Det bare virker slik.

Store norske leksikon melder 663 meter over havet, det samme gjør Skiforeningen, nettsiden Lommekjent, leksikonet Wikipedia, statskanalen NRK og turistforeningens ut.no, blant andre. Og listen bare fortsetter. Problemet er bare at det ikke stemmer. Statens kartverk: – For det desidert høyeste punktet, som ligger cirka 37 meter vest for TV-masten, fins det hverken høydemerke eller høydetall. Man kan jo gjerne si at dette er en kartfeil.

6. Fristende pannebrød på primus. Alltid nystekt.

SAKEN: Smaksrikt og holdbart pannebrød på primus

Enklere blir det ikke. Nyt nystekt på tur.

7. Tung sekk? 10 tips til en lettere tur.

SAKEN: 10 tips til en lettere tursekk

Lettere sekk gir lettere tur. Og kanskje mer rekkevidde og flere opplevelser. Slik gjør du det.

8. Topptur-reformen. Klassikerne som forsvant.

SAKEN: Klassikerne som forsvant. Listen over de høyeste toppene i hvert fylke ble plutselig kortere.

SAKEN: – Etter siste arbeidsdag kjørte jeg nordover og var borte i fire uker for å samle kommunetopper

Da kommunereformen feide over Norge forsvant flere fjell ut av toppturlistene. To saker om toppturer: en om fylkessammenslåingen og en om Sondre Kvambekks prosjekt som endret seg da kommunereformen endret Norge.

9. Hjemmelaget på tur: Tørket kjøtt på en-to-tre

SAKEN: Hjemmelaget tørket kjøtt som snacks på turen

Du trenger ikke avanserte maskiner eller store ferdigheter for å nyte hjemmelaget tørket kjøtt på tur.

10. De minst brukte hyttene. Her kan du være alene på tur.

SAKEN: De minst brukte hyttene: Her kan du være alene på tur

Ikke så glad i folk? Trives du best alene på tur? Dette er listen over de m inst brukte hyttene. Over hele landet.

Merk: Dette innholdet ble publisert for 3 år siden. Fjell endrer seg lite på den tiden, men åpningstider og bussruter kan gjøre det. Bare for å ha nevnt det.

About Knut Øsmundset

Journalist, fotograf og grafisk designer. Nysgjerrig på naturen og gjerne på villspor: rutene ikke alle går, og turene som ikke gikk som de skulle. Det er gode opplevelser i de små ekspedisjonene. Av og til er et telt i hagen nok.
View all posts by Knut Øsmundset →